I <3 chihuahua

chihuahuan, stor hund i litet format.
jag har blivit smittad av chihuahua trenden, jag förstog aldrig varför chihuahuan varit så populär.
Men sen brast det. Jag åkte ända till dalarna för att hämta min lilla dal-mas.Från dag 1 när jag
hade min lilla prins var jag helt galen av denna lilla hund. Han är så snäll och söt, med världens
 största hjärta, jag förstår inte hur det får plats i hans lilla kropp. Han ska med överallt! Förföljer
 varenda steg du tar, från att du vaknar på morgonen, till du går och lägger dig, från att du ska på
 toa, tills du ska duscha ,så ska han med!

Under århundradenas lopp har chihuahuans roll förändrats från offerdjur och vakthund
till en högt vördad familjemedlem med ansvar för din ägares själv. Kanske är det just på grund
av respekt hunden åtnjöt som dagens chihuahor trippar fram med en sådan värdighet
och självrespekt. Den minimala kroppen rymmer ett litet kraftpaket och en svårflörtad skönhet
med stor intregritet. Medan chihuahuan förväntar sig att bli älskad av alla, kan den själv vara
tämligen sparsmakad med ömhetsbevis till andra än sina ägare när den är på det humöret.
När den väl bestämt sig för att du är en trevlig människa, charmar den dig med sin näpenhet
och kärleksfullhet. Chihuahuan är pigg,alert nyfiken och orädd till naturen. Den bär huvudet
högt när den trippar fram, och undersöker allt nytt den möter i sin väg med nyfikenhet och
tillförsikt.

chihuahuan har stor interigitet, vilket inte minst märks när man hälsar på den. Den kastar
sig inte i famnen på varje ny människa. Om chihuahuan inte känner dig, förväntar den sig att
du håller dig på din kant tills den fått tid att avgöra om den vill hälsa. Chihuahuan tar för
givet att den är, om inte störst så i alla fall bäst, vackrast och starkast. Det den inte har
i kroppsstorlek kompenseras av allt stort ego. Detta napoleon komplex kan ibland resultera
i riktigt dumstridiga beslut såsom att ge sig på kvarterets största hund. Denna brist på
självinsikt  om den egna storleken gör att chihuahuan åtminstonde enligt sin egna
mening kan brottas med grannhunden som väger 60 kilo och har tassar stora som
björnlabbar.

Även om chihuahuan naturligtvis älskar alla medlemmar i sin familj, väljer den oftast ut en
person som den fullkomligt avgudar. Denna själsfrände kan den sedan följa till världens
ände. Den kan till och med välja att hellre umgås med sin favoritperson än med andra hundar.

    

you cant get enought ;)    // love å


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0